Membuka akaun Paypal

Macam mana yer nak bukak akaun di paypal? hehhe kat sini kita bincang skit..

Mula-mula sekali pergi ke laman web paypal. Klik saja disini --> paypal .

Kemudian klik sign up today.
anda akan diminta untuk memilih jenis akaun..

ada 3 jenis iaitu personal, premier dan jugak business.

  1. personal - untuk mereka yang hanya ingin membuat pembelian online
  2. premier - untuk mereka yang melakukan pembelian dan juga menerima wang online
  3. business - untuk mereka yang mempunyai syarikat.
pada kebiasaannya kita akan memilih premier. ia memberikan pelbagai kemudahan seperti yg dinyatakan pada website paypal la..

pilih la negara anda sendiri untuk set up akaun ini..

maklumat diri.. boleh anda nyatakan maklumat palsu atau pun yang sebenar.. tidak ada masalah. yang penting email yang anda register kan mestilah betul dan aktif. ini kerana duit akan masuk melalui alamat email tersebut.

kemudian kita akan dibawa kepada laman ini

untuk akaun premier anda perlu memberikan detail kad kredit atau pun debit card visa anda. biasanya alamat anda akan tertera di situ. untuk debit card bukan semua debit card boleh digunakan. apa yang saya yakin ialah debit card visa electron public bank dan juga debit card visa al rajhi.

jika belum bersedia untuk menyatakan detail credit card atau debit card anda.. boleh terus klik go to my account. akaun anda telah tersedia. laman seperti di bawah akan kelihatan.
untuk masa akan datang.. anda boleh masukkan detail card anda pada bahagian yang saya bulatkan.
mengapa perlu untuk letakkan detail card credit/ debit?

pertamanya.. jika kita tak punya duit dalam akaun paypal... kita boleh byr guna credit/debit card yang kita register tuh.

keduanya untuk withdraw duit.

ketiganya.. untuk increase sending limit. kita cuma boleh hantar duit kepada orang lain sehingga usd 1000.00 saja. bukan untuk satu transaksi.. tp keseluruhan transaksi.. jumlah semua la.. sehingga la kita letakkan credit/debit card.

apa dia caj usd 1.95 tuh?

bila anda nak verified ( letak credit/debit card) akaun anda..

laman seperti dia atas akan kelihatan.. anda diberitahu bahawa akan dicaj usd1.95 pada card tersebut.. jgn risau.. caj tersebut akan dipulangkan semula ke dalam akaun paypal anda setelah verification selesai....

caj tersebut akan appear dlm statement anda.. lebih mudah jika anda boleh access statement via internet. ia akan muncul dalam masa 2-3 hari. pada statement tersebut.. akan ditulis sekali 4 digit untuk anda isikan semasa nak confirmkan card anda nanti. selagi tak de number selagi tu tak confirm.


bersambung .....

No comments: